Odenses Lucia 2019

Luciabrud og terner har i dag den 14. december holdt det sidste optog. Det er blevet til i alt 12 optog siden kroningen 3. december. De har bl.a. besøgt fire plejehjem OUH, Borgernes Hus, Fyens Stiftstidende og Tarupcenter.

Se stemningsbillederne.

Odenses Lucia 2019 - kunne du tænke dig at kandidere?

Hvis ja - så send en mail på vores kontaktside (fanen "Kontakt"), hvorefter du vil modtage et ansøgningsskema.

Vi søger terner til at følge Odenses Lucia 2019 på kroningsaftenen og de efterfølgende optog.

FORENINGEN NORDEN 1919-2019

Foreningen NORDEN blev startet som en fredsbevægelse i Danmark, Sverige og Norge kort efter afslutningen af 1. verdenskrig.

Foreningen har over tid udviklet sig til en folkelig organisation, der alene i Danmark har ca. 10.000 medlemmer fordelt på ca. 100 lokalafdelinger.

Foreningen har gennem årene skabt grundlaget for etableringen af Nordisk Råd, Nordisk Kulturfond og Nordisk Ministerråd.

Udviklingen er nærmere beskrevet i en historisk fremstilling udarbejdet af tidl. stadsarkivar Jørgen Thomsen, Odense, og indgår i det særlige jubilæumsmagasin, der er udsendt i anledning af jubilæet.

Jubilæet markeres overalt i landet gennem aktiviteter i hele 2019.

I Odense markeres jubilæet ved arrangementet den 7. september i Odense Koncerthus, som er beskrevet nedenfor.

Markeringen sker i samarbejde med Odense Kommune, hver der endvidere arbejdes på at få etableret nordisk flagning på Odense Rådhus samt en Nordens Plads i kommunen.

NORDISK KLASSISK MUSIK & EVENTYR

Finder sted i dagene 15., 16. og 17. august 2019, alle dage kl. 19.00. Eventyrslottets scene i EVENTYRHAVEN.

Der er gratis adgang til arrangementet.

Opmærksomheden henledes på, at der samtidig er Odense Blomsterfestival. Kronprinsesse Mary forestår den officielle åbning på Gråbrødre Plads 15. august, kl. 17.00.

SYNG NORDEN SAMMEN lørdag, den 7. september 2019, kl. 19.30

Foreningerne NORDEN inviterer i samarbejde med Aarhus Festuges projekt ”Stemmer Bygger Bro” til en kæmpe fællesnordisk fødselsdagssang under titlen “Syng Norden Sammen”. Op mod én million nordboere skal sammen synge tre nordiske sange: ”Kringsatt av fiender”, ”Vem kan segla förutan vind” og ”I skovens dybe stille ro”.

Fællessangen bliver en del af en stor nordisk korkoncert, hvor dygtige kor fra hele Norden optræder sammen og hver for sig i Aarhus. Koncerten sendes via livestreaming ud i hele Norden på samme tid.

Foreningen NORDEN, Odenseafdeling deltager i denne måske største fællessang i Nordens Historie og har til lejligheden – i samarbejde med Odense Kommune – lånt Pro Musica Salen.

Odenseafdelingen lægger op til en festlig aften med bl.a. lokale kor og musisk indslag samt livestreaming af indslag fra koncerten i Århus, som kulminerer med  fælles nordiske sange.

Medvirkende:

Konferencier Torben Iversen

Odensekoret. Dirigent Janne Møller. Pianist Ulf Starup

Fynsk Cantilena. Dirigent Claus Ladekjær Wilson

Fløjtenisterne Rosa Bundsgaard og Kim Mai Tich-Nguyen Thordsen

Tidl. stadsarkivar Jørgen Thomsen.

Sæt kryds i kalenderen lørdag, den 7. september 2019, kl. 19.30 til en festlig aften i Pro Musica Salen, Odense Koncerthus. Der er fri entre.

Yderligere information kommer i dagspressen og på Foreningen NORDEN, Odenses hjemmeside.

Stemningsbilleder fra Eventyrslottet
Årets danske og svenske bidrag

SKUMRINGSTIME, FEST I NORDEN

Mandag, den 11. november 2019, kl. 19-21. Nordatlantisk Hus, Nordatlantisk Promenade 1, Odense Havn.

En litterær aften med temaet "Fest i Norden". Oplæg ved universitetslektor Mogens Davidsen, SDU.

Der er gratis adgang.

Skumringstimen er en del af Nordisk Biblioteksuge, som er et stort højtlæsningsarrangement, hvor man læser højt fra den samme nordiske litteratur på samme tidspunkt i hele Norden og Baltikum.  I 100-året for Foreningen NORDEN har man valgt romanen

Skumringstimen er en del af Nordisk Biblioteksuge, som er et stort højtlæsningsarrangement, hvor man læser højt fra den samme nordiske litteratur på samme tidspunkt i hele Norden og Baltikum. I 100-året for Foreningen NORDEN har man valgt romanen "Babattes Gæstebud" af Karen Blixen.

KRONING  AF ODENSES LUCIA 2019

Tirsdag, den 3. december 2019, kl. 19.00. Carl Nielsen Salen, Odense Koncerthus.

Den store årlige Luciafest arrangeres i samarbejde med Odense Kommune.

Nærmere oplysninger om arrangementet annonceres i dagspressen og på Foreningens hjemmeside.

Gratis adgang.

GENERALFORSAMLING I FORENINGEN NORDEN, ODENSE

Mandag, den 16. marts 2020, kl. 19.00. Nordatlantisk Hus, Nordatlantisk Promenade 1, Odense Havn.

Dagsorden ifølge vedtægterne for lokalafdelingerne. Vedtægterne kan ses på hjemmesiden under fanen "Om os".

Forslag, der ønskes behandlet på generalforsamlingen, indsendes skriftligt til bestyrelsen senest 8 dage før generalforsamlingen.

NORDJOBB I ODENSE Odenseafdelingen har gennem årene støttet nordjobb aktiviteterne i Odense, for unge mennesker mellem 18 og 28 år fra hele Norden.

I sommeren 2019 har der været beskæftiget 52 nordjobbere i Odense, hvilket er et rekordthøjt antal her i Foreningens jubilæumsår.

Del siden